top of page

Hur kan du få in fler ansökningar till dina annonser?

Uppdaterat: 20 apr. 2023

En bra annons är tydlig, trevlig och lockar kandidaten till att söka. Det är en avgörande del i rekryteringsprocessen och är värd att lägga ned några extra minuter på. Tänk på att detta är många kandidaters första möte mer er och kan likställas med marknadsföring och försäljning. Din annons kan i värsta fall göra kandidater ointresserade från att söka, men i bästa fall locka kandidater som inte ens är jobbsökande att skicka in en ansökan.


TNG:s kandidatrapport från 2023 visar att 36 % låtit bli att ansöka till ett utannonserat jobb fast man var intresserad för att de inte känt sig välkomna att söka på grund av hur platsannonsen var skriven, och 28 % uppger att det låtit bli p.g.a. ordval och tonalitet på annonsen.




En lång annons behöver inte vara lika med en bra annons. Stryk de delar som berättar om saker även alla andra erbjuder och våga skryta om det som gör att ni sticker ut. Fokusera på att besvara frågan ”Varför ska kandidaten välja att jobba hos er?”. Skriv annonsen på ett sätt som visar vilka ni är. Visa er personlighet, exempelvis genom att berätta hur ni arbetar och varför ni finns.

Nedan följer exempel på delar att ha med i annonstexten:

  • Arbetsbeskrivning, såsom ansvarsområden, vanliga arbetsuppgifter och arbetstider.

  • Lista speciell utrustning eller mjukvara som kandidaten kan vara intresserad av.

  • Ge info om kulturen på företaget och relevant information om kollegor, exempelvis hur många ni är.

  • Visa möjligheten till professionell utveckling.

  • Berätta om speciella fördelar som just din organisation erbjuder (extra semesterdagar, utbildning, bonusar, friskvårdsbidrag mm.).

  • Skriv vilka krav kandidaten behöver uppfylla, men även önskemål/meriterande erfarenheter och personliga egenskaper.

Börja alltid din annons med att väcka intresse hos kandidaterna. Gärna med en inledning som fångar kandidaterna till att vilja läsa mer. Tala till läsaren genom att skriva ”dig” och ”dina”, vilket hjälper till att måla en bild.


Tänk på att inte lista för många krav som kandidaterna behöver uppfylla, självklart förutom de som är nödvändiga. Var tydlig mellan vad som är krav och vad som är önskemål, och var realistisk för att inte gå miste om bra kandidater i onödan. 72 % av kvinnor har låtit bli att söka ett jobb just för att de inte uppfyllt kraven i annonsen, och siffran för män är på 58 % (TNG, 2023).


Med Bokaderos rekryteringsverktyg kan du anpassa ditt ansökningsformulär och filtrera kandidaterna utifrån vad de svarat i sin ansökan. Var därför inte rädd för att få ”för många” ansökningar.


Kom ihåg att du inte får diskriminera i rekryteringsprocessen och skriva t.ex. att du söker en kvinna. Det är dock tillåtet att skriva något i stil med ”Vi är en mansdominerad arbetsplats och ser gärna kvinnliga sökanden”. Ännu bättre är att rikta din annons till din målgrupp, i detta fall genom att använda ord som tilltalar kvinnor. Vill du ha mer tips på hur du kan skriva din annons för att attrahera fler kvinnor? Se: Attrahera fler kvinnor till din jobbannons (bokadero.se)


När du är nöjd med din annons behöver du se till att den får spridning och kandidater hittar den. Detta kan du göra genom att publicera den på Platsbanken/Blocket Jobb eller någon annan sajt för jobbsökande. Du bör även marknadsföra din annons på sociala medier. Ungefär 25 % av kandidatmarknaden är aktivt jobbsökande kandidater, men hela 60 % är passiva kandidater som inte kan nås via klassiska jobbsajter (Gager, Sittig & Batty, 2015). Eftersom mer än 90 % av svenskarna använder sociala medier (Svenskarna och internet, 2021) är dessa kanaler bra för att nå ut till många med betald marknadsföring.


Vill du ha en demo av rekryteringsverktyget eller support i skrivandet av din annons, i publikationen på jobbsajter eller i marknadsföringen? Hör av dig till oss på Bokadero så hjälper vi gärna till.


Läs gärna mer tips om rekrytering här: Tar ditt varumärke stryk när du rekryterar? (bokadero.se) Läs mer om Bokaderos rekryteringsverktyg här: https://www.info.bokadero.se/rekrytera


Av Ellen Klanskog.

 

Källor:

Gaucher, D., Friesen, J., & Key, A. C. (2011). Evidence That Gendered Wording in Job Advertisements Exists and Sustains Gender Inequality. Journal of Personality and Social Psychology. Internetstiftelsen (2021). Svenskarna och internet. https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2021/

Gager, S., Sittig, A., Batty, R. (2015). 2015 talent trends. LinkedIn Talent Solutions.


TNG, 2023. Talent Insights - Fördomsfri Rekrytering i Sverige 2023



Comments


bottom of page